Eko test donosi milione Federaciji, državi BiH ni marke

Eko test donosi milione Federaciji, državi BiH ni marke

Više od godinu dana entitet Federacija Bosne i Hercegovine naplaćuje više troškove od onih koje je raspisala državna vlada.

Entitet Federacija Bosna i Hercegovina, mimo volje državnih vlasti, tokom protekle godine je inkasirao između pet i devet miliona eura na ime “eko testa” tokom registracije automobila. Iako je na državnom nivou propisana cijena za ovaj segment registracije automobila (pet konvertabilnih maraka, odnosno 2,5 eura) od 1. januara 2017. u Federaciji ta cijena iznosi između 22 i 36 KM, odnosno 11 i 13 eura.

Kako pokazuju podaci Federalnog zavoda za statistiku, tokom prošle godine su u ovom dijelu Bosne i Hercegovine registrirana 628.873 vozila, od čega je 87 posto putničkih, 10,9 posto teretnih vozila te 2,1 posto ostalih kategorija vozila. Federalni zavod za statistiku navodi kako je 6,1 posto vozila starosti do pet godina, 41,5 posto je u kategoriji od šest do 15 godina, dok je 52,4 posto starije od 15 godina. Po vrsti pogonskog goriva, benzin pokreće 135.044, dizel 400.003, prirodni plin 12.060, a električna energija 233 vozila.

Matematika je jednostavna: pomnožit ćemo broj putničkih vozila (približno 547.119) sa 22 i 36 KM te tako dobiti donju i gornju granicu zarade od “eko testa”, a to iznosi 12 i 20 miliona KM, odnosno 6,11 i 10,18 miliona eura. Ako se obzir uzme državna cijena “eko testa” (zarada bi iznosila 1,39 miliona eura), pa ako se i to uvrsti u računicu, dobije se kako je ovaj bh. entitet inkasirao (mimo državne volje) između 4,7 i 8,8 miliona eura.

Plemeniti metali na ‘sivim’ tržištima

To je nastavljeno i u ovoj godini, iste cijene – iste takse. U januaru je registrirano 55.075 automobila u cijeloj Bosni i Hercegovini, od čega ih je više od 60 posto, odnosno 33.657 automobila, s niskim EURO standardom emisija, pokazuju podaci Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine. Riječ je o kategorijama EURO 1, EURO 2 i EURO 3 te automobili s oznakom “konvencionalno”, koji su većinom bez katalizatora.

Katalizatori su obavezan dio automobilskih motora i služe za prečišćavanje ispušnih gasova. No, oni su izvor ekspresne zarade za uvoznike polovnih vozila, koji ih sijeku sa ispušnog sistema i prodaju otkupljivačima za najmanje 150 eura. U katalizatorima se nalaze plemeniti metali i oni su na visokoj cijeni na raznim “sivim” tržištima.

U drugom bh. entitetu, Republici Srpskoj, nije promijenjena cijena registracije, a iz federalnog Ministarstva prometa kažu kako nemaju informaciju da li će se izdvajanje za “eko test” mijenjati u skorije vrijeme. Na upit Al Jazeere koliko je inkasirano za “eko test”, kažu da nemaju tu cifru, a na naredno pitanje u šta se do sada izdvojio novac od “eko testa” kažu:

“Činjenica je da su u Federaciji Bosne i Hercegovine, u skladu s važećim zakonskim propisima i Okvirnom saobraćajnom politikom primijenjene Direktive Evropske unije, te smatramo da isto očekuje i sve ostale učesnike koji participiraju u ovoj oblasti. Radi se o kompleksnoj materiji zaštite okoliša, a danas smo svjedoci vađenja iz konteksta dijela problema koji odgovara populističkoj politici, dok niko ne spominje više od 100.000 vozila koja svakodnevno prekomjerno zagađuje okoliš i time znatno negativno utječe na zdravlje svih nas”, ističu iz ovog ministarstva.

Veliki broj dizelaša bez katalizatora

“U oblasti zaštite životne sredine doprinos mora dati veliki broj organa i institucija, koje do sada nemaju adekvatne načine raspoznavanja i eliminiranja tačkastih izvora zagađenja životne sredine. Treba napomenuti da se na istim principima primjena Direktiva EZ-a iz ove oblasti vrši već duži niz godina u Njemačkoj, Hrvatskoj i drugim zemljama Evropske unije, kojoj teži i Bosna i Hercegovina.”

Ističu kako je “nesporna činjenica da u periodu od 2000. godine do danas Federacija prednjači u oblasti ispitivanja tehničke ispravnosti vozila u odnosu na ostale institucije u Bosni ui Hercegovini te neće proći puno vremena kada će i svi ostali pomenute aktivnosti provoditi na način kako se to već duži period provodi u zemljama EU-a”. Ipak, iako navode period od 17 godina i više, na početku teksta smo naveli koliko ima vozila koja su registrirana uprkos ispitivanju tehničke ispravnosti. Više od polovine vozila u prošloj godini je bilo standarda EURO3 i niže, velika većina su dizelaši, koji daleko više emitiraju štetnih materija, a veliki broj ih nema katalizator.

Na pitanje da li će uskoro doći do usaglašavanja cijene, iz ureda federalnog ministra prometa Denisa Lasića ističu kako je u toku rad na usaglašavanju teksta Pravilnika o tehničkim pregledima vozila te kako radna grupa sastavljena od predstavnika nadležnih institucija svih nivoa vlasti u Bosni i Hercegovini nema jedinstvene stavove po ovim pitanjima.

“Na predloženi tekst Pravilnika saglasnost nije dalo Ministarstvo saobraćaja i veza RS-a, niti nadležna služba Brčko distrikta, te ovo ministarstvo iz tog razloga nije ni dostavilo svoj stav. Iz navedenih razloga nismo u mogućnosti odgovoriti na ovo postavljeno pitanje. Važno je napomenuti da ni predložena cijena od strane Ministarstva komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine nije od momenta donošenja ni do sada primjenjena na području cijele Bosne i Hercegovine”, ističu u ovom ministarstvu.

Cjenovnik jedinstven za cijelu teritoriju BiH

Kako nam objašnjava Dario Bušić, šef Odsjeka za cestovni i željeznički promet u Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, u okviru ovog ministarstva je formirana navedena radna grupa za pripremu izmjena i dopuna Pravilnika o tehničkim pregledima vozila. On dodaje kako je zadatak ove grupe priprema izmjena i dopune ovog pravilnika u cilju njegovog usklađivanja sa Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u Bosni i Hercegovini.

“Radni materijal je dijelom pripremljen. Federalno Ministarstvo prometa i komunikacija u Ministarstvo do današnjeg dana nije dostavilo mišljenje. Tek po dobijanju njihovog mišljenja radna grupa će nastaviti s finaliziranjem teksta izmjena i dopuna Pravilnika, koji još treba uputiti u postupak javnih konsultacija putem platforme e-konsultacije, a u okviru koje će tekst Pravilnika biti dostupan svim zainteresiranim osobama i na taj način će svima biti omogućeno davanje komentara na isti”, navodi naš sagovornik.

On ističe kako je postojeći Cjenovnik, koji se nalazi u okviru priloga važećeg Pravilnika o tehničkim pregledima vozila, jedinstven za cijelu teritoriju Bosne i Hercegovine i obuhvata cijene usluga obavljanja tehničkog pregleda svih vozila na teritoriji države.

“Cjenovnik koji se odnosi na ‘eko test’ donesen u Federaciji Bosne i Hercegovine, objavljen je u Pravilniku o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila u stanicama za tehnički pregled vozila, Službene novine Federacije broj 102/16. Isti je objavljen pozivajući se na Zakon o cestovnom prijevozu Federacije, koji na federalnom nivou definira obavljanje djelatnosti prijevoza, odnosno vozila koja služe za obavljanje privredne djelatnosti, te definira da i vozači koji upravljaju ovim vozilima moraju biti stručno osposobljeni za obavljanje poslova vozača i koji također trebaju imati putni nalog za korištenje ovih vozila”, navodi Bušić.

Prijatelj u diimu, grad u magli

Na upit da li ovo ministarstvo može izvršiti pritisak na federalnu Vladu i nadležno federalno ministarstvo da promijeni ove takse za koje se navodi kako su nelegalne, naš sagovornik kaže:

“Nakon što je federalno Ministarstvo prometa i komunikacija objavilo navedeni propis o ‘eko testu0, na inicijativu ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Ismira Juska održan je ministarski sastanak na kojem je vođena rasprava po pitanju donesenog propisa od strane federalnog Ministarstvo prometa i komunikacija. Pored toga što je federalno Ministarstvo prometa i komunikacija donijelo predmetni propis, zvaničan stav Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine je da se po pitanju cijena ‘eko testa’ za vozila ostane na jedinstvenoj cijeni od pet KM, kako je i propisano Cjenovnikom u prilogu važećeg Pravilnika o tehničkim pregledima.”

Prema svemu navedenom, vozači će plaćati više za “eko test”, ali i moći voziti još godinama automobile koji kada krenu sa semafora ostavljaju pratitelja u dimu, a gradove u magli.

Na temu energetska efikasnost u zgradarstvu