Ide 70 kilometara na sat: Sarajevski srednjoškolci napravili Yugu na solarni pogon

Ide 70 kilometara na sat: Sarajevski srednjoškolci napravili Yugu na solarni pogon

Profesor Sabahudin Vrtagić i magistar Semir Å akanović, zajedno s učenicima Međunarodne škole u Sarajevu, razvili su automobil na solarni pogon. Legendarni Yugo 45 je preuređen i sada umjesto nafte kao pogonsku energiju koristi sunčevu energiju. Yugo na solarni pogon već privlači ogromnu pažnju, kako slučajnih prolaznika, tako i onih koji žele saznati više o tome

Profesor Sabahudin Vrtagić i magistar Semir Å akanović, zajedno s učenicima Međunarodne škole u Sarajevu, razvili su automobil na solarni pogon. Legendarni Yugo 45 je preuređen i sada umjesto nafte kao pogonsku energiju koristi sunčevu energiju.

Yugo na solarni pogon već privlači ogromnu pažnju, kako slučajnih prolaznika, tako i onih koji žele saznati više o tome kako izgleda i radi automobil na solarni pogon.

Popularni Yugo 45 produžen je za 95 cm, a Vrtagić za Klix.ba objašnjava kako je želio produžiti Yugu kako bi dobio sasvim autentičan automobil. To je bio i jedan od najkomplikovanijih zadataka prilikom izrade ovog automobila jer je trebalo rasječi automobil, produžiti ga i potom spojiti.

“Htjeli smo dobiti nešto novo, i čini mi se da smo uspjeli”, kaže Vrtagić.

“Solarni Yugo” sada je dvosjed, dok je stražnji dio rezervisan za solarne panele i akumulatore. U automobil je ugrađen elektični motor iz viljuškara, a njegova sadašnja snaga je šest kilovata. Motor je sam po sebi snage 13 kilovata, ali je tu snagu imao na 80 volti. Međutim, sada je spojen na 48 volti tako da mu je i snaga manja.

Na automobil su instalirana i dva solarna panela, oba snage po 175 wati, a unutar automobila su ugrađena i četiri akumulatora. Kada je prosječno sunčan dan, u roku od desetak sati moguće je napuniti jedan akumulator, a kada nema sunca akumulatori se mogu puniti i punjačem koji je specijalno napravljen za ovaj automobil. U automobilu je ostao Yugin mjenjač s pet brzina i rikvercom, a sada automobil ima i dvije električne brzine.

Vrtagić kaže kako je prilikom testiranja ostvarena maksimalna brzina od 70 kilometara na sat, ali da će pravi testovi tek uslijediti kada automobil bude registriran i kad izađe na neki od puteva. Pretpostavlja da je autonomija automobila oko 50 kilometara, ali će i taj aspekt dodatno biti testiran nakon registracije automobila.

A registracija ovakvog automobila je još jedna prepreka u nizu koju nastoje savladati. Zakoni u BiH ne poznaju električne automobile, a posebno ne poznaju automobile na solarni pogon. Atest nastoje dobiti na Mašinskom fakultetu u Sarajevu, ali kažu da nemaju pojma kakvi će podaci pisati u saobraćajnoj dozvoli koju tek očekuju.

“Mi nemamo zakon o električnim vozilima, e sad kako će oni njega nazvati stvarno ne znam. Možda ga nazovu električni četverotočkaš ili nešto slično”, kaže Vrtagić.

On dodaje da je projekt vodio zajedno sa svojim učenicima, koji su mu pomagali u svemu od prikupljanja novca do same izrade automobila.

“Naravno, nisam im smio dati da rade neke stvari koje mogu biti opasne, kao što je rad s istosmjernom strujom, ali su u ostalim fazama projekta dali puni doprinos”, ističe Vrtagić koji dodaje da je imao pomoć i od mnogo drugih ljudi.

Učenici kažu da im je teško izdvojiti šta je bilo najinteresantnije prilikom rada na ovom projektu.

“Mnogo smo naučili kroz sve faze, od prikupljanja dijelova do same izrade i spajanja dijelova”, kaže jedan od učenika koji pojašnjava da su mnogo vremena uložili u ovaj projekt.

“Kada smo počinjali sa ovim projektom svi su nam govorili da je to nemoguće, da ćemo na pola puta odustati. Ali, evo svima smo dokazali da to nije nemoguće”, kaže učenik Asim Topčić koji je radio na ovom projektu.

Ako biste htjeli da iskoristite besplatnu sunčevu energiju i napravite ovakav automobil, spremite se i na određene troškove. Vrtagić objašanjava da je u ovaj automobil uloženo 7.000 KM, ali i mnogo sati vlastitiog rada, kao i pomoći prijatelja koji svoj rad nisu naplatili.

Izvor: Klix.ba

Na temu energetska efikasnost u zgradarstvu

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply