Iz Zvornika počinje distribucija komprimovanog gasa: Gorivo budućnosti pokreće domaću privredu

Iz Zvornika počinje distribucija komprimovanog gasa: Gorivo budućnosti pokreće domaću privredu

Zvornička “Alumina” naručila je 12 trejlera (cisterni) za transport komprimovanog gasa (CNG), nakon čega će krenuti u njegovu distribuciju sa svoje stanice koja se nalazi u krugu tvornice, a čija je izgradnja u završnoj fazi.

U pitanju je sabijeni zemni gas, odnosno jedan od oblika u koji se zemni gas pretvara radi lakšeg transporta i čuvanja.

Ima najmanji koeficijent emisije ugljen-dioksida po jedinici oslobođene energije i kao takav doprinosi poboljšanju kvaliteta vazduha. Smatra se gorivom budućnosti, kako zbog svojih ekoloških osobina, tako i zbog ekonomske isplativosti.

Milorad Motika, predsjednik Upravnog odbora kompanije, kazao je da će u prvoj fazi imati minimum dva miliona metara kubnih komprimovanog gasa, te da će se moći snabdijevati svi zainteresovani, u prvom redu rafinerije nafte i ulja u Brodu i Modriči, te termoelektrane u Ugljeviku i Gacku, ali i druge firme kojim je gas potreban.

“Imamo i dva uređaja za dekompresiju koje smo spremni pozajmiti našim najvećim kupcima zainteresovanim za ovaj prirodni gas”, rekao je Motika.

Srebrenka Golić, ministar za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Republike Srpske, koja je obišla fabriku i ovo postrojenje, kazala je da podržava izgradnju stanice za komprimovani prirodni gas jer je to energetsko gorivo budućnosti koje ima višenamjensku upotrebu i najbolji način za rješenje zagađenja u velikim postrojenjima.

“Ovaj prirodni energent može se koristiti u saobraćaju, toplifikaciji gradova, za proizvodnju električne energije. Može da se koristi u Rafineriji nafte Brod, Rafineriji ulja Modriča, kao i u mnogim opštinama koje sada koriste fosilna goriva kao energent”, rekla je Golićeva.

Ona je navela da je ovo prilika za privredne subjekte da koriste prirodni komprimovani gas, koji na temperaturi od minus 161 stepen Celzijusa prelazi u tečno stanje, pa je pogodan za transport jer mu se volumen u tečnom stanju smanjuje za 600 odsto.

Podsjetila je da je resorno ministarstvo konvencijom o klimatskim promjenama preuzelo obavezu da će smanjivati efekat staklene bašte, a što se i čini korištenjem ovog energenta.

Podsjećamo, radovi na izgradnji stanice za proizvodnju komprimovanog prirodnog gasa počeli su prošle godine.

Planirano je da se njime snabdijevaju industrijski potrošači, posebno oni koji trenutno u svojim proizvodnim procesima koriste mazut jer zamjena mazuta prirodnim gasom ne bi iziskivala velike troškove i imala bi povoljan uticaj na zaštitu okoline. U prvoj fazi KPG stanica će imati dva kompresora, a u završnoj fazi šest.

Zbog zaštite životne sredine i traganja za jeftinijim energentima, u svijetu se sve više koristi CNG. Za izgradnju punilišta za to gorivo Evropska unija je izdvojila više od 150 miliona evra.

Komprimovani prirodni gas ekološki je najčistije gorivo. U odnosu na nafne derivate, ima za 90 odsto manju emisiju ugljovodonika, 60 procenata ugljen-monoksida i 30 odsto manju emisiju ugljen-dioksida.

Procjenjuje se da u svijetu na CNG idu 22 miliona vozila, od kojih je dva miliona u Evropskoj uniji.

Na temu energetska efikasnost u zgradarstvu