Koliko avioni ugrožavaju klimu?

Koliko avioni ugrožavaju klimu?

Mlazni avioni pripadaju u najveće zagađivače zraka. EU je stoga uveo pravila kojima nastoji ovakvo zagađenje ograničiti. U Moskvi se održala međunarodna konferencija Udruženja avioprijevoznika koje se toj odluci protive. Od početka 2012. svi avioprijevoznici čiji letovi započinju ili završavaju na europskom tlu moraju predati certifikate o količini ispuštenog ugljičnog dioksida (CO2) tokom tih letova. Ukoliko je ta

Mlazni avioni pripadaju u najveće zagađivače zraka. EU je stoga uveo pravila kojima nastoji ovakvo zagađenje ograničiti. U Moskvi se održala međunarodna konferencija Udruženja avioprijevoznika koje se toj odluci protive.

Od početka 2012. svi avioprijevoznici čiji letovi započinju ili završavaju na europskom tlu moraju predati certifikate o količini ispuštenog ugljičnog dioksida (CO2) tokom tih letova. Ukoliko je ta količina prevelika, morat će platiti kaznu. Europska komisija je odredila kvote s maksimalno dopuštenim količinama plinova koji se razvijaju tokom avionskih letova, a koji na Zemlji izazivaju učinak staklenika. Za te količine Komisija izdaje certifikate, kojima se može “trgovati”.

 

Zabrane letova kao kazna

Avioprijevoznici 82 posto certifikata dobivaju besplatno, 15 posto moraju kupiti, a ostalih 3 posto je stavljeno po strani za nove avioprijevozne kompanije. Po ovom sistemu, avioprijevoznici pojedinih kompanija smiju tokom letova ispustiti samo onoliku količinu CO2 kolika im je dopuštena certifikatom koji su dobile od EU-a ili koji su si nabavile od neke druge zrakoplovne firme. Za kršenje ovog pravila predviđena je kazna od 100 eura po svakoj suvišnoj toni ispuštenog ugljičnog dioksida. U krajnjem slučaju može se zaraditi i zabrana letenja.

To bi trebalo pridonijeti ograničavanju količine ispuštenog ugljičnog dioksida u atmosferu. Jer ta količina na području EU-a ubrzano raste. Od 1990. ona se gotovo udvostručila! Procjenjuje se da jedan avioprijevoznik na letu od Bruxellesa do New Yorka i natrag proizvede oko 800 kilograma ugljičnog dioksida po putniku. Organizacije za zaštitu okoliša nadaju se da će ovo novo pravilo EU-a navesti kompanije da racionalnije popunjavaju svoje avioprijevoznike, da više izbjegavaju nepotrebno produžavanje letova te se na kraju aktiviraju i pomognu u proizvodnji efikasnijih avioprijevoznih motora. 

Prosvjedi iz Kine i SAD-a

No odluka koju pozdravljaju aktivisti za zaštitu okoliša izazvala je strah među mnogim putnicima da će avioprijevozne firme svoje uvećane troškove nadoknaditi povećanjem cijena karata. Å toviše, ova je nova uredba u zemljama izvan Europske unije izazvala pravi val prosvjeda jer se one ne smatraju obaveznim poštivati pravila EU-a. Prije svih, SAD, Kina i Rusija se žale da je EU jednostrano nametnuo pravila o dopuštenim količinama CO2 kod letova na svom teritoriju. Kineski ured za zračni promet CAAC čak je u ovom slučaju svojim avioprijevoznih firmama zabranio da slijede zahtjeve EU-a. Osim toga, Kina je navodno iza kulisa zaprijetila da će francusko-njemačkoj firmi Airbusu uskratiti milijarde vrijedne ugovore o nabavci aviona.

Da li je Europa dovoljno odlučna u zaštiti klime – i po koju cijenu?

Iz Bruxella se naslućuju znaci popuštanja. Iako je Europski sud odlučio da odluka o kontroli ispuštene količine CO2 ne krši nikakve zakone, svejedno se ovaj sukob s pravnog stajališta nalazi u sivoj zoni. Jer ne postoji nikakav međunarodni sud koji bi u ovakvom slučaju mogao donijeti obvezujuću presudu.

Strah od prednosti konkurencije

No ako bi ipak s SAD-om i Kinom bila napravljena iznimka, avioprijevozne firme iz zemalja EU-a najavile su da će zbog toga prosvjedovati. Njemačke kompanije tvrde da ograničavanje količine dopuštenih ispušnih plinova ima smisla samo ako će plaćati i avioprijevozne firme koje nisu iz EU-a, ali čiji avioni polijeću i slijeću na području Unije. U protivnom, te će firme biti u prednosti pred onima koje moraju plaćati, pa će na primjer, moći nuditi jeftinije karte.

No uistinu uzbudljivo će postati tek početkom sljedeće godine. Jer tek tada će avioprijevozne kompanije morati prijaviti količinu po okoliš štetnih ispuštenih plinova, pa će se tek tada ispostavljati i računi.

Na temu energetska efikasnost u zgradarstvu