Nermin Nadarević: Kad pročitate ovaj tekst, otvorite svoj frižider i zapišite koliko …

Nermin Nadarević: Kad pročitate ovaj tekst, otvorite svoj frižider i zapišite koliko …

" Kad pročitate ovaj tekst, otvorite svoj frižider i zapišite koliko domaćih proizvoda imate na policama. Ne morate nikom reći konačnu brojku!", poručuje Nermin Nadarević, jedan od osnivača online tržnica farmer.ba koja egzistira već petu godinu, a trenutno sarađuju sa više od 140 domaćih proizvođača.

Broj partnera se svakodnevno mijenja, a otkrivaju nam kako upravo kreiraju zanimljiv profil iz Hercegovine koji u ponudi nudi domaće uzgojeno povrće. Platforma Farmer trenutno kupcima nudi oko 650 različitih proizvoda- sve domaćih ruku djelo!

 Kako za Startbih.ba ističe Nadarević, približavanje lokalnih farmera ljudima potreba je svakog Bosanca i Hercegovca.

 Često govorimo da svako od nas ima svoj omiljeni fudbalski tim, svog zubara, doktora, automehaničara i, s obzirom kakvo je stanje u svjetskoj prehrambenoj industriji, vrlo brzo ćete morati na taj spisak staviti i vašeg farmera. Bitno je znati šta jedemo, ko to proizvodi, odakle je proizvod i kako ga proizvodi, a to je upravo naš posao – kaže Nadarević.

Raznovrsnost ponude spada u jedan od prioriteta pa se tako među partnerima nalazi i porodica koja se bavi samo proizvodima od bundave, čajeva, kao proizvođač ulja koji radi sve po narudžbi, pa čak i ulje od kokosa. Tu je i nekoliko rasadnika koji nude različite i zanimljive sadnice. Zanimljivo je, kaže naš sagovornik, da im se nedavno obratio i čovjek koji se bavi sakupljenjem tartufa pa je moguće da se uskoro i ova delicija pojavi na platformi.

Vrijedni Nadarevići

Inače, online tržnica farmer.ba egzistira već petu godinu, a trenutno sarađuju sa više od 140 domaćih proizvođača. Broj partnera se svakodnevno mijenja, a otkrivaju nam kako upravo kreiraju zanimljiv profil iz Hercegovine koji u ponudi nudi domaće uzgojeno povrće. Platforma Farmer trenutno kupcima nudi oko 650 različitih proizvoda.

Naručivanje preko interneta je još uvijek relativno nepoznat fenomen za mnoge građane, naročito one starije životne dobi, pa je proces narudžbe maksimalno pojednostavljen. Dovoljno je da posjetite www.farmer.ba i, nakon izbora proizvoda koje ste ubacili u košaricu, ostavite svoje podatke za isporuku i na email dobijete potvrdu. U sklopu svakog proizvođača jasno je predstavljeno šta ima u ponudi, koja je to minimalna narudžba sa pojašnjenjem kako da se naruči i drugi detalji. Plaćanje se vrši prilikom preuzimanja, a uskoro se planira uvođenje plaćanja direktno preko platforme Farmer.ba.

 Izuzetno nam je drago da sve veći broj mladih ljudi dolazi na Farmer.ba, raspituju se gdje se može naći kvalitetan domaći proizvod. Ovdje moram napomenuti da imamo dosta upita od mladih bračnih parova sa malom djecom i to nam je znak da radimo jako dobro i da nam vjeruju. U ovom poslu je jako bitno izgraditi to povjerenje, jer je riječ o prehrambenim proizvodima i na tome kontinuirano radimo. Žene najviše posjećuju Farmer.ba, dok preko naše platforme kupuju i penzioneri, koji vrlo rado posjećuju www.farmer.ba i za svoje potrebe nabavljaju od soka od aronije do meda i raznih čajeva – otkriva Nadarević starosnu i spolnu strukturu kupaca.

Naručiti se može svaki dan iz web-radnji saradnika, a dostava se obavlja u roku od 24 sata. Ističu kako imaju kontinuiranu komunikaciju i sa proizvođačima i sa kupcima građanima tako da zasad sve besprijekorno funkcioniše. Napominju kako svaki od saradnika ima minimalne narudžbe, a Farmer je čak pronašao i sponzora za dio dostava, tako da se trude da krajnjim korisnicima dostava bude besplatna. Ono što je svakako za pohvalu jeste da reklamacija praktično i nema. Svaki proizvod ima deklaraciju i rok trajanja, a kupuje se od provjerenih proizvođača. Kupac prilikom narudžbe bira od kojeg proizvođača želi nabaviti proizvode i taj proizvod koji je izabrao i dolazi na njegovu adresu. O uspješnosti platforme dovoljno govori i to što im već stižu i pozivi za saradnju iz okolnih zemalja.

U frižideru je odgovor na sva pitanja

Neizbježno pitanje je svakako i uticaj pandemije koronavirusa koja je teško pogodila gotovo sve privredne grane i oblasti. Stoga i ne čudi povećan interes potencijalnih partnera za saradnju s uspješnom platformom za onlinu prodaju.

Kad je sve krenulo oko COVID-a, iskreno, dnevno smo imali stvarno veliki broj upita i posebno su ljudi tražili brašno i sredstvo za dezinfekciju jer imamo suradnju sa kompanijama koje u ponudi imaju biorazgradiva sredstva za ćišćenje, pranje i dezinfekciju. Bilo je u tom periodu i dosta pitanja vezanih za proizvode za poboljšanje imuniteta, pčeljinje proizvode, aroniju i slično. Telefon nam je prosto bio usijan od poziva tih dana! Čak smo odmah nakon javljanju, bez predstavljanja, znali reći „nemamo brašna i nemamo sredstvo za dezinfekciju“ – priča nam Nadarević.

Potom ističe da se slaže sa onom pomalom otrcanom frazom da je svaka kriza šansa, ali da se ljudima svakodnevno mora ponavljati zašto je važno kupovati od domaćeg proizvođača, te to ilustruje malim testom za naše čitaoce.

Kad pročitate ovaj tekst, otvorite svoj frižider i zapišite koliko domaćih proizvoda imate na policama. Ne morate nikom reći konačnu brojku! Dugotrajan je to proces i svaki od naših proizvođača mora jako puno na tome raditi. Od pakovanja, do brendiranja, prezentacije, ulaganja u marketing, kvalitete samog proizvoda, da bi nakon određenog vremena napravili kompletnu priču. Ljudima treba doslovno nacrtati da ukoliko kupite sok iz BiH od našeg proizvođača, a bavite se keramikom ili ste automehaničar vrlo je moguće i vjerovatno da će taj proizvođač održavati svoje auto kod vas ili će koristiti neku od vaših drugih usluga. Kupovinom stranih proizvoda podržavate poljsku ili portugalsku ekonomiju, podižete platu tim radnicima koji se za keramičke radove ili, ukoliko im se pokvari auto, neće vama javiti  nego nekom iz svoje zemlje i svog grada. Sve je jako jednostavno i isključivo je do nas! – poručuje jasno i glasno Nadarević.

Dodaje opasku da u BiH ima jako puno lobija, ali i ljudi skromne platežne sposobnosti zbog čega se odlučuju na kupovinu jeftinih, ali nekvalitetnih proizvoda iz uvoza, za šta naravno ne optužuje takve kupce nego ukupnu ekonomsku situaciju u BiH.

Skoro sam na jednoj televiziji primijetio da se spominjala priča i unapređenje domaće proizvodnje, dok su ti isti gosti ispred sebe imali uvoznu vodu!? Jako je mnogo posla ispred nas i razvijanje svijesti o potrebi kupovine domaćih proizvoda. Možda ste čuli primjere, ali u nekim zapadnim zemljama se prvo kupuje domaće voće i povrće, bez obzira na cijenu. Nakon prodaje domaćih proizvoda, tek onda se stanovnici okreću kupovini uvoznih namirnica. Kontinuiran je to posao i moje iskreno mišljenje je da smo počeli razmišljati o svemu tome jer smo kroz pandemiju uvidjeli zašto je bitno imati jaku i razvijenu poljoprivredu u zemlji. Samo zamislite da se zabrani uvoz na par mjeseci iz drugih zemalja! Nisam baš siguran kako bi prošli u BiH, samo znam da ne bismo bili u dobroj situaciji – poručuje Nadarević.

Zbog uspješnog poslovnog modela razvoja platforme, Nadarević u šali kaže da će objaviti priručnik za one koji žele znati kako online raditi i prodavati, sa naglaskom na BiH,

 Jedna od zanimljivih situacija je bila prilikom posjete jednom selu u BiH. Malo selo, deset kuća, devet plastenika i svi uzgajaju paradajz i svi se žale kako nemaju kome prodati!? Na naše pitanje da li su u dobrim odnosima sa komšijama, dobili smo potvrdu da je sve OK. E onda je počela priča sa naše strane da se uvežu, da malo razmisle o tome da jedan uzgaja paradajz, drugi papriku, treći patlidžan i da zajedno naprave dobar ajvar! Na kraju smo dobili pohvalu za ideju i da, eto, oni nisu o tome razmišljali na taj način. Bitna je edukacija proizvođača, istraživanje tržišta, pa ne možemo svi uzgajati aroniju ili paprike. Također, fali nam ljudi sa idejama, unapređenjem poslovanja i novitetima. Zamislite samo ovo, neka nas u BiH ima preko tri miliona – svi moraju jesti, od vozača, direktora, rudara do prodavačica i učiteljica u školama. Sve je, dakle, do nas! – poručuje Nadarević.

Zatim dodaje kako ih je nedavno pozvala žena koja se raspitivala za povrće, a onda je na Farmeru vidjela da doslovno u njenom komšiluku imaju proizvođače povrća koji njoj upravo trebaju.

 Bitno je istražiti, vidjeti i upoznati se sa proizvođačima svog kraja, grada ili mjesta, uspostaviti saradnju i kontinuriano kupovati od jednog proizvođača. Ta veza se vremenom produbljuje i postaje korisna na obostrano zadovoljstvo. Proizvođač ima kontinuiranog kupca, dok kupac ima dobar, svjež i kvalitetan proizvod doslovno u svom dvorištu. Svakako i prijedlog da pratite naše kanale promocije, jer tu kontinuirano objavljujemo domaće proizvođače – ističe naš sagovornik.

 

 

Kako postati partner

 

Kada je riječ o uslovima koje traže od partnera među najvažnijim su kvalitet i da stoje iza kvaliteta proizvoda te da mogu ispoštovati količine.

– Smatramo da je Farmer.ba postao jako zanimljiv za sve proizvođače i ukoliko imaju dobre i kvalitetne proizvode, svakako poziv da nam se jave. Uglavnom se upoznajemo sa proizvođačima na sajmovima, dok se iz drugih krajeva BiH javljaju na naš email, telefon ili putem naše facebook stranice ili našom posjetom direktno kod proizvođača – pojašnjava Nadarević.

 

Kako je sve počelo

Nermin živi u Sarajevu, a njegov brat Nedžad u Cazinu. Svojevremeno su, priča nam, na porodičnim okupljanjima razgovarali o tome kako u BiH ne postoji platforma koja okuplja poljoprivrednike i proizvođače hrane „sa imenom i prezimenom“. Dodaje da je u tom periodu za lične potrebe vrlo teško dolazio do domaćih proizvoda, posebno za kćerku. Porodica je iz Cazina znala slati manje pakete sa jajima, domaćom tjesteninom, sokovima, ali su prevoz i dostava uvijek bili komplikovani.

– U tom periodu sam počeo obilaziti okolna mjesta u blizini Sarajeva i vrlo brzo sam upoznao nekoliko manjih proizvođača voća i povrća, pa čak i domaćina koji imaju kokoši od kojih sam počeo nabavljati domaća jaja i slično. Vrlo brzo sam saznao da imaju problem oko plasmana, a sa druge strane nemaju iskustva vezano za digitalni marketing i uopšte se za njih ne zna i koliko povrća imaju u ponudi. To je doslovno bio okidač i ja sam sa bratom donio odluku da pokrenemo www.farmer.baSada možete naručiti proizvode iz Drvara, aroniju iz Sanskog Mosta, bundevine proizvode iz Bijeljine, domaće brašno iz vodenice iz Donjeg Vakufa, domaću tjesteninu iz Jajca, med iz Visokog ili Trebinja. Također imamo i suradnju sa kompanijama koje se naslanjaju na poljoprivredu i proizvođače, tako da prezentiramo saradnike koji imaju pametna rješenja u poljoprivredi, vezana za navodnjavanje, alarmiranje proizvođača o mogućnostima pojave bolesti i štetočina. Imamo suradnju sa firmama koje se bave nabavkom mljekarske opreme, proizvodnjom kartonske ambalaže, opreme za vrtlare, izradom plastenika, pa sve do firme koja se bavi označavanjem u industriji – kaže naš sagovornik.

 

Preuzeto: startbih.ba

Ova objava je dio projekta „Green Rural Interethnic Development“, koji Udruženje – Centar za edukaciju i podizanje svijesti o potrebi povećanja energetske efikasnosti (Energis) implementira uz podršku Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Bosni i Hercegovini.

Sadržaj ovog dokumenta isključiva je odgovornost Energis-a i ni na koji način se ne može smatrati da odražava stavove Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Bosni i Hercegovini

 

Na temu energetska efikasnost u zgradarstvu